Principál Kašpárka v rohlíku: Když voláte Gottovi, nemůžete vypadat jako šupák

Kašpárek v rohlíku je projekt pro děti a dospělé, který propojuje divadlo a hudbu v živých energických show. Vznikl v roce 2007 jako reakce na nedostatek původních dětských písní a zábavy pro rodiče a jejich ratolesti. Ansámbl, jehož členy jsou občas i muzikanti z Tata Bojs, Monkey Business, Sto zvířat či Vypsané fixy, má za tu dobu za sebou řadu koncertů po základních školách a festivalech. Jeho principál a duchovní otec David Dvořák nám v rozhovoru prozradil, co je to bejbypank i v jaké sestavě kabaret na olomoucký majáles přijede.

Představte neznalcům Kašpárka. Jak to všechno začalo?

Po nabídce Loutkohry Jihočeského divadla jsem napsal kabaret Kašpárek v rohlíku a užil si režírováníčko v Českých Budějovicích. Písničky v něm svítily jako baterky na táboře, tak jsem si k tomu domyslel kapelu se vším, co k ní patří. A protože kapela hraje koncerty, nahrává desky a fotí se do magazínů, tak se koncertuje a nahrávají desky. A občas nás někdo blejskne! Pak stačilo zhmotnit postavu samotného Kašpárka ČR a nechat ho vystoupat na vrchol národní zábavy. Ve všech kabaretních podobách totiž Kašpárek nikdy jako postava nebyl, i když to všichni považovali jako podvod. Jednou nepřijel, jednou umřel a jednou se přežral. Na divadelní prkna ale nevylezl.

Co je bejbypank?

Bejbypank je hnutí. Možná dokonce pohnutí. Je to způsob uvažování, pohled na kvalitu, humor, estetiku, radost, hru a vůbec. Vychází z myšlenky společné kvalitní zábavy dospělých a dětí. Je to právo na společný zážitek. Když už chci trávit čas se svými dětmi, nemusím si tajně ublinkávat v divadle nebo na dětské akci do mikrotenového pytlíku. Nechci trpět, chci se bavit, přihlásit se otevřeně ke sledované produkci, odtrapnit se a hulákat a výskat a tleskat. Je to odbourání toho zažitého českého pohledu „děti skousnou všechno“. A navíc hledání toho čerstvého, nezkaženého, toho poťouchle dětského něčeho v dospělém zhuntovaném těle.

Vydali jste už pět desek, které se postupně nejen žánrově vyvíjí. O čem je zatím ta poslední Neposlouchej to!?

Neposlouchej to! je tlukoucí manifest, pulsující testament. Je v něm protkán vlastní neviditelný krevní systém. Neposlouchej nesmysly, měj vlastní hlavu, zpochybňuj. Žeň koně za svým bez ohledu na to, kam jedou ostatní v automobilech na leasing. Je to prapor, zástava, kterou máváme. Navíc je toto album plný témat a příběhů pro velký, malý, pro piškoty i floutky. A příběhy a témata jsou to, co současný život nejvíc postrádá.

Hrajete nový cover Nepito!. Tvoříte už nějaké nové písně?  

Nový materiál vzniká z energetického přetlaku, kreativního protlaku a následně z termínového nátlaku na dokončení. Nedá se mu poručit. Coververze Nepito! vznikla velmi spontánně, což je důkaz, že přetlak je.

S Kašpárkem vystupuje mnoho známých hudebníků. V jaké sestavě vás diváci uvidí na olomouckém majálesu?

U nás nejde o mediální veznámost. U nás je to o tom, zda je konkrétní člen přínosem pro písničku, koncert, divadlo a taky zda mu naše uvažování není cizí. Proto je koncertní tvar tak živý, tak opravdový. Jdou do toho po hlavě. Ale je to samo sebou také otázka časového vytížení, takže hudebníci a pěvci se připojují a odpojují podle možností. Do Olomouce jede sestava: Ondra Bauer (zpěv), Romča Neumannová (zpěv, saxofon), Martin Galia (španělka, zpěv), Honza Galia (trombon), Jura Hradil (klávesy), Jirka Zemánek (basa), Tom Vondráček (kytara), Tom Neuwerth (bicí, zpěv), Martin Houserek (trombon), děti a Kašpárek ČR. Hosty by měli být Adrian T. Bell a Jaromír Švejdík.

Zapojují se nějak i děti muzikantů?

Průběžně ano. Teď nově nastoupila do koncertu například děvčata kapelníka Tomáše Neuwertha.

Pořádáte i netradiční hudební přehlídku pro celé rodiny nazvanou Kefír. Kdy se letos uskuteční a co bude největším tahák?

Kefír je lákadlem jako celek. Je to vlastní svět na jeden den, taková Země Nezemě, která vás vcucne a zase vyplivne tak nějak unaveně vyblbnutého. Jestli nakonec vystoupí Jack White či Ylvis, je podružné, jelikož ať už vystoupí kdokoliv, bude velmi kvalitním zážitkem svého oboru. Letos se festival koná 5. září ve středočeské Třebovli.

Letošní olomoucký majáles je spjatý s číslovkou pět. Znamená pro vás toto číslo něco?

Pětku mám „na první dobrou“ spojenou s nesmyslným hodnotícím systémem českého školství. Tedy slavíte jako majáles v Olomouci vlastně bajli, kouli, bůra nebo sardel!

Co vás v souvislosti s Kašpárkem v nedávné době pobavilo?

Asi když jsem volal Karlu Gottovi, jestli by si s námi nezazpíval v pražské Lucerně, a moje žena Lenička chtěla, abych se na ten telefonát slušně oblíknul. Přece jen jsem volal mistrovi a to dá rozum, že jsem nemohl vypadat jako šupák.

 

Kašpárka v rohlíku můžete na majálesu na vlastní oči vidět a na vlastní uši slyšet na hlavní scéně od 15 hodin. 

 

Ptal se Tomáš Krejčiřík, foto: bejbypank.cz