Překvapivý buránek z Litvínova a tvrďáci z Opavy aneb Dvě recenze z malé scény

Opavská metalcorová parta The Fall Of Ghostface a litvínovský písničkář Xavier Baumaxa spolu na první pohled nemají vůbec nic společného, snad kromě českého občanství. Jenže oba tyto interprety uslyšíte v úterý na naší malé hudební scéně na Korunní pevnůstce, oba mají ve svých diskografiích čerstvé zářezy a obě albové novinky vyšly ve “významné” dny – TFOG vypustili tu svoji na Valentýna, Baumaxa na apríla. Jako lákadlo na jejich koncerty jsme připravili o jejich nových deskách několik slov…

Xavier Baumaxa – Pijano

pijanoNázev písně Přestávám se umět smát jako by napovídal, co posluchače po spuštění nové, v pořadí již osmé desky litvínovského barda Xaviera Baumaxy čeká. Pijano je totiž nezvykle seriózní a protkané pocity chlápka, který poznává, že život není jen zábava.

Chlast, peníze, sousedské vztahy, ale i láska, těchto témat se nové písně z Baumaxovy dílny týkají. Avšak kdo ho má zafixovaného jako nepředvídatelnou střelu s kytarou a vybroušeným smyslem pro slovní hříčky, který do mikrofonu hrne slova o svém penisu, bude překvapen. I na Pijanu se sice najdou „tradiční“ kousky jako Mámámamá, Muzikantská Liduška nebo DVD vyčistit 2, kde se nazývá obyčejným kokotem.

Mezi nimi se však skví milostná balada Dvě labutě. Kdo by to byl do litvínovského buránka řekl? Křehce působí také třeba písně Dej koňům napít nebo výše uvedená Přestávám se umět smát, za poslech rozhodně stojí i závěrečné zpěvákovo bilancování Ať hraje kapela!. A také sousedská Dátamtůja, což je opravdu svérázná verze Cohenovy Hallelujah, která jakoby stála na pomezí mezi tradičními a vážnějšími Baumaxovými polohami a která jistě řadu lidí zvedne ze židle. Právě kvůli všeobecné známosti původní písně má ale našlápnuto být z Pijana tím vůbec nejsilnějším kusem.

Ještě jedna výrazná změna se přitom na novince odehrála – Baumaxa je tentokrát doprovázen celou kapelou: bicí, basa, piano, hammondy, trombon a Xavi na kytaru a ukulele. Zkrátka Pijano je samé překvapení, zvlášť pro člověka, který předchozí Dawntempo postřehl teprve několik dní před vydáním novinky. Ale nejsou to překvapení nepříjemná. Uvidíme, kam to bude pokračovat.

The Fall Of Ghostface – Secret Ingredient Part 1tfog

Secret Ingredient Part 1 je v diskografii opavské kapely The Fall Of Ghostface druhým zářezem, po EP Notes to Enhance. Skupině se na něm nedá upřít touha, energie a odhodlání posouvat své vlastní hranice dál a dál.

Vytříbený styl metalcoru dotažený o několik elektronických prvků a střídání mužského growlingu s melodickým vokálem něžného pohlaví, to je projev kapely, ze kterého vám bude naskakovat husina.

Tvrdé kytarové riffy, příjemné přechody a hlavně silné refrény přinášejí požitek z poslechu. Na půlhodinové placce najdeme v podstatě vše, co k metalu patří. Naprostou peckou je pro mě Superheroes, která má neuvěřitelnou sílu. Zajímavým songem je i Sheep Charade s prvky klasického ploužáku v kombinaci se zběsilými metalovými částmi. A do třetice, píseň The Brothering s vrcholem ve společném vokálu.

Sebevědomá parta lidí vydala klasické metalcorové album, které sice nezazářilo, ale ani neudělalo žádnou ostudu. Na české poměry se však jedná o velice slušnou desku.

Poslechli a napsali Martin Višňa (XB), Michal Šmíd (TFOG)