P.S.H.: V rámci republiky tohle nikdo nepřežil

Peneři strýčka Homeboye stáli v první polovině devadesátých let u zrodu a budování české hiphopové scény. Trojice Vladimír 518, Orion a DJ Mike Trafik kolem sebe postupně vybudovala silnou hiphopovou komunitu, jejíž kořeny jsou pevně srostlé s ulicemi a kluby Prahy. Dnes, o více než čtvrtstoletí později, stojí P.S.H. stále v popředí a úspěšně se vyhýbají osudům dlouhotrvajících kapel: skanzenovitosti a parodie sebe sama. Díky svému renomé navíc vybudovali silnou značku Bigg Boss, kolektiv a label v jednom, který dnes otevírá dveře perspektivním hudebním projektům, netradičním uměleckým nápadům i popularizaci subkultur či architektury.

Před devíti lety vydali P.S.H. desku Epilog. Od té doby se jednotliví členové věnovali především svým sólovým projektům. Nejednoho tak mohlo napadnout, že nastal konec jedné éry a P.S.H. pověsili hip hop na hřebík. Opak je však pravdou a letos trojice vydá novou nahrávku. „Epilog byl koncept desky, nikdy jsme neskončili, tudíž se není odkud kam vracet. Děláme desku, protože nás to baví a chceme,“ vysvětlují v krátkém rozhovoru před vystoupením na Olomouckém majálesu. Tam se P.S.H. představí 7. května od 20:25 na nádvoří Zbrojnice.

Jedním z prvních singlů z nové desky je skladba Kdo já jsem. Hostuje na ní mimo jiné slovenský raper Strapo. Nabízí se proto otázka: Jak si šestadvacet let od rozdělení Československa stojí vztahy mezi českým a slovenským hip hopem? Existuje mezi zeměmi konkurence, nebo spíše snaha o vzájemné „spojování“? „Takto nad tím nepřemýšlíme,“ reagují P.S.H. „Děláme věci pocitově a s projektem, jako je deska P.S.H., nezacházíme jako s věcí, která snese konkurenci s čímkoli v ČR. Právě z důvodů, jako je naše dvacetiletá přítomnost na scéně, z nadhledu i faktu, že v rámci republiky tohle nikdo nezažil, respektive nepřežil.“

Tématem letošního Olomouckého majálesu je popkultura. A hip hop je její nedílnou součástí od dob nástupu MTV a „zkomerčnění“ amerického hip hopu. Jakou největší změnu hip hop při vstupu do popkultury zažil? „Změny v současnosti nevnímáme, to asi až s odstupem času,“ odpovídají drakonicky P.S.H.

O něco sdílnější jsou u otázky radikalizace společnosti. V roce 2016 P.S.H. totiž vydali track Fuck Off, kterým se vymezovali proti nárůstu rasismu a xenofobie (nejen) v Česku. Změnila se od té doby nějak situace? „Společnost se posunula směrem, na který jsme upozorňovali. Radikalizuje se na základě nepodložených informací a udržováním ve strachu před vším zvenčí a jiným,“ říkají P.S.H. Nedávno navíc podpořili v tomto ohledu třeba organizaci Člověk v tísni. „Koncertně i soukromě podporujeme organizace vysvětlující aktuální témata lidem v jejich skutečných reáliích, občansky se angažujeme tam, kde cítíme potřebu,“ vysvětlují.

Dodávají pak, že na koncert mezi studenty se do Olomouce těší. Jakkoli jsou pevně spjati s Prahou, kus Olomouce v jejich bezprostřední blízkosti koluje. Dvorním režisérem klipů P.S.H. je totiž olomoucký rodák Vít Hradil.

Vladimir 518
Jeden z nejdéle působících rapperů na české hip hop scéně. K hudbě se dostal přes graffiti. Věnuje se také ilustraci, komiksu, scénografii a architektuře. Kromě koncertování s domovskou kapelou P.S.H. vystupuje i sólově a spolupracuje s mnoha umělci. Založil label a nakladatelství BigBoss. Je spoluautorem publikace Kmeny mapující současné české městské subkultury.

Orion
Rapper, DJ a zakladatel P.S.H. vydal během svého působení na české scéně nespočet alb, singlů a videoklipů. Vydával dema už od roku 1993, kdy byl pražský hip hop v plenkách a je tak označován za průkopníka hiphopové scény u nás. V roce 2006 dostal zlatého Anděla za za desku Teritorium II.

Mike Trafik
DJ a producent skupiny PSH, hudební skladatel a majitel studia StarWorks. V mnoha anketách byl zvolen nejoblíbenějším DJem v ČR.

 

Text: Tomáš Franta a Tomáš Krejčiřík