Majálesový mim Radim Vizváry: Tělo nedokáže lhát

Na olomouckém majálesu se představí i Radim Vizváry, jedna z nejvýraznějších osobností současného mimického divadla v Evropě. Kromě něj se věnuje také režii, učí a vytváří choreografie. Za sebou má desítky představení jako autor či interpret. Specializuje se na techniky tělesného mimu. Svůj um ukáže v představení „Sólo“ v úterý 3. května od 19 hodin v Bezručových sadech v majálesovém šapitó. V rozhovoru prozradil i to, že nerad chodil do školy, raději byl v divadle nebo maloval.

Co mohou návštěvníci majálesu čekat ve vašem sólovém vystoupení, které je označováno jako průřez celou vaší tvorbou? Jak koncept představení vznikl?
Koncept představení Sólo je založený na výběru pantomim různých forem, od romantické pantomimy až po současnost. Představuje tak náhled do jejího vývoje a nabízí různé styly, divák si může udělat představu, co všechno dnes může být pantomima. Vedle ukázek deburauovské nebo marceauovské pantomimy uvádím i autorské kusy, které se pohybují v žánrech grotesky, klaunérie nebo fyzického divadla kombinovaného s prvky buthó.
Není to doslova průřez celou mojí tvorbou, to by snad ani nešlo, mám za sebou kolem stovky představení různých žánrů. Ale můžeme říci, že Sólo je průřezem mojí pantomimické tvorby a prezentuje všechny styly pantomimy, které jsem během své prozatímní tvorby načerpal. Takže jednotlivá čísla mohu různě obměňovat nebo dokonce dotvořím nová. Vystoupení na olomouckém majálesu pojmu více komediálně s ukázkou pohybové poezie.

Letošním tématem majálesu je Škola základ života. Jaké máte vzpomínky na školu a které předměty jste měl nejraději?
Školu jsem navštěvoval strašně nerad. Často jsem chodil za školu a místo toho byl pořád v divadle nebo maloval. Vždycky, když mi hrozil vyhazov, tak jsem v učení zabral, písemky potom napsal na výbornou a tím stáhl známky, abych nepropadl. Přirozeně mě šly jazyky a humanitní předměty. Vlastně až na vysoké škole jsem objevil radost ze studia, protože jsem se učil tomu, co mě bavilo.

Jak se liší moderní pantomima od té klasické? Vizváry IMG_5930
Podobou otázku si také pokládám. Respektive co je moderní pantomima dnes? Aby mimům dnešní divák rozuměl, tak umění gesta musí být aktuální. Domnívám se, že umělec, který dokáže divadelně napodobit mezilidskou komunikaci beze slov dnešní doby by měl odstraňovat ustálená gesta zažitá v klasické pantomimě. Potom i klasická pantomima může být dnešní. Ale není to jen o tom, jak mim promlouvá k divákovi, ale i o dramaturgii, výběru témat a reflektování současné společnosti.

Co považujete ve své kariéře za největší úspěch?
Že jsem se jako nesmělý kluk, který vyrůstal na vesnici, dostal od hnoje na prestižní scény světa. Vážím si nejvíce těch nepodařených věcí, které mi ukázaly, jakou cestou nemám směřovat.

Jste také pedagog a pořádáte workshopy. Jaké rady máte pro začínající mimy?
Hlavním nástrojem pantomimy je tělo, pokud se někdo rozhodne dělat pantomimu, měl by být upřímný k sobě sama i k druhým, protože tělo nedokáže lhát.

Kdo je Radim Vizváry
Mim, performer, režisér, choreograf a pedagog. Narodil se v roce 1979 v Ústí nad Orlicí. Je spoluzakladatelem mezinárodně úspěšného divadelního souboru Tantehorse, ředitelem festivalu MIME FEST a uměleckým šéfem uskupení MIME PRAGUE. Spolupracuje s Národním divadlem v Praze. Vyučuje na prestižních školách a festivalech v zahraničí. Hostoval v souboru Spitfire Company.

Text: Tomáš Krejčiřík
Foto: David Konečný